Grafika japońska, Japonia

Ohara Koson – artysta nieznany

Ohara Koson
Ohara Koson, „Kruki w pełni księżyca”, pomiędzy 1925 a 1936 | Źródło: Wikimedia Commons

Ohara Koson to artysta, o którym wiemy stosunkowo niewiele. Urodził się 9 lutego 1877 roku w Kanazawie jako Ohara Masao, trzeci syn Ohary Tamenoriego oraz Ohary Soto. W trakcie swojej kariery artystycznej Ohara przybierał różne imiona: Hōson, Shōson i Koson. Najbardziej kojarzony jest jednak z tym ostatnim.

Młody Ohara

Swoją naukę artystyczną Ohara Koson rozpoczął w Szkole Technicznej Prefektury Ishikawa (Ishikawa-ken Kōgyō Gakkō), do której uczęszczał w latach 1889-1893. W szkole uczył się malarstwa i rysunku, najprawdopodobniej pod opieką samego Suzukiego Kosona (1860-1919). To właśnie wtedy po raz pierwszy Ohara zmienił swoje imię. Warto bowiem wspomnieć, że zgodnie z tradycją uczniowie szkolący się pod kierunkiem mistrza przyjmowali jego imię. Idealnym przykładem jest tutaj właśnie Ohara, który odtąd zamiast „Masao” podpisywał się „Koson”.

W 1903 roku Ohara przeniósł się do Tokio, gdzie zaczął obracać się w japońskich kręgach artystycznych. Jego dzieła zobaczyć można było na wystawach organizowanych przez Japońskie Stowarzyszenie Malarstwa (Nihon Kaiga Kyōkai) oraz Towarzystwo Białego Konia (Hakubakai), dwa najważniejsze organizacje zrzeszające japońskich artystów.

W 1903 roku Ohara ożenił się z Sakaino Ai, z którą miał dwóch synów i trzy córki. Małżeńskie szczęście nie było jednak pisane artyście. Rozwiódł się z Ai dziesięć lat później.

Ohara Koson
Ohara Koson, „Tańczący lis w kapeluszu z liści lotosu”, 1910 | Źródło: Wikimedia Commons

Kariera za granicą

Nie można powiedzieć, że Ohara Koson był artystą niedocenianym przez swoich rodaków. Nie cieszył się jednak zbyt wielką popularnością. O wiele lepiej poszło artyście w Stanach Zjednoczonych.

Pierwsze prace Ohary zostały zaprezentowane w Nowym Jorku w 1899 roku na wystawie sponsorowanej przez znamienitego kolekcjonera i współtwórcy japońskiego nurtu w malarstwie – nihonga – Ernesta Fenollosę (1853-1908). W 1902 roku inna znana postać, wydawca Kobayashi Bunshichi (1861-1923) zaprezentował jego prace w American Art Galleries w Nowym Jorku.

Od tej pory rozwinęła się kariera Ohary w Stanach Zjednoczonych. „Złoty okres” przypada na lata 20 i 30 XX wieku.

Tematyka dzieł Ohary Kosona

Ohara Koson tworzył dzieła o różnej tematyce, od scen historycznych ilustrujących wojnę rosyjsko-japońską po krajobrazy. Zasłynął jednak jako twórca dzieł o tematyce kachō-ga. Na swoich drzeworytach przedstawiał wizerunki kwiatów i zwierząt. I to nie tylko ptaków, jak sugeruje nazwa (kachō-ga = „obrazy ptaków i kwiatów).

Ohara tworzył w duchu naturalizmu. Nie skupiał się realistycznym ani symbolicznym ujęciu obrazu. A przynajmniej nie stawiał ich na pierwszym miejscu. W sposób dla siebie specyficzny, a dla nas niezwykły ujmował uczucie „ulotności”, „mglistości”, co było z jednej strony zgodne z tradycyjną koncepcją ukiyo-e („obrazy przemijającego świata”), a z drugiej nawiązywało mocno do sztuki europejskiej, w tym do impresjonizmu. Shin-hanga, „nowe drzeworyty”, które tworzył Ohara Koson, są dziełami nowej epoki, czymś niezwykłym w porównaniu z tradycyjnym japońskim drzeworytnictwem.

Ohara Koson
Ohara Koson, „Czapla w śniegu” | Autor: Rawpixel, Źródło: Wikimedia Commons
Ohara Koson
Ohara Koson, „Trzy białe myszki” | Źródło: Wikimedia Commons

Ohara Koson zmarł w swoim domu w Tokio 4 stycznia 1945 roku. Spoczął w świątyni Gōsaji w Kanagawie. Stworzył ok. 550 dzieł.

Był artystą, o którym wiedziało niewielu. Teraz może to się zmienić dzięki wystawie organizowanej przez muzeum Manggha.

Agnieszka Gach

Źródła:

  • A. Król, Ohara Koson: życie po życiu, [w:] Ohara Koson. Drzeworyty japońskie z kolekcji Adriana Ciceu, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków 2021, s. 7-22.
  • 小原 古邨, [w:] https://ja.wikipedia.org/wiki/%E5%B0%8F%E5%8E%9F%E5%8F%A4%E9%82%A8

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *