„Famille”, czyli jaki kolor odpowiada chińczykom najbardziej

Czas na kolejny artykuł poświęcony porcelanie. W jednym z poprzednich wpisów z tej tematyki wspomniałam o porcelanie w typie famille verte i famille rose. Podczas tworzenia dzisiejszego postu przyświecało mi przede wszystkim postanowienie przybliżenia Wam tego zjawiska oraz oczarowania was pięknem tworzonej w tej technice porcelany.

Temat ten dotyczy wynalezionej w czasach dynastii Ming porcelany dekorowanej różnokolorowymi przeźroczystymi emaliami nakładanymi podczas powtórnego wypalania porcelany. Dekoracja naczyń w tym typie przechodzi od koloru żółtego, po niebieski, czerwony, purpurowy no i zielony.

Początkowo nie dzielono naczyń na grupy kolorystyczne. W XVI w. ceramikę tego typu określano po prostu jako Wanli wucai (pięciokolorowe emalie). Później nazwa ta została zmieniona na Kangxi wucai. Obecnie, idąc śladami sztuki europejskiej, ceramikę tą podzielono na kilka podgrup, którym przydzielono nazwy pochodzące z j. francuskiego. I tak mamy do czynienia z rożnymi  „famille”. Przynależność konkretnego naczynia do jednej  nich zależy od tego, który kolor emalii został użyty w nim jako baza pod dekorację. I tak możemy wyróżnić:

  • Famille verte – bazą jest kolor zielony,

  • Famille rose – bazą jest kolor różowy. Oprócz tego stosuje się barwę żółtą i białą.

  • Famille jaune – bazą jest kolor żółty 

  • Famille noire –  baza jest zielonkawoczarna,

Bliżej przyjrzyjmy się dwóm pierwszym grupom. Porcelanę famille verte zaczęto tworzyć w czasach dynastii Qing, a dokładniej w epoce Kangxi (1661-1722). Wzory na porcelanie tego typu są przedstawione za pomocą czarnych konturów. Wyjątkiem są postacie ludzkie, których twarze przedstawia się najczęściej w kolorze czerwonym. Charakterystyczną techniką związaną z famille verte jest „efekt halo”. Polegał on na opalizacji górnej części szkliwa pokrywającego emalię.

Z kolei dekorację w typie famille rose zaczęto stosować pod koniec lat 20 XVIII w. Najlepsze przykłady porcelany tego typu pochodzą z okresu Yongzheng (1723-1735). Pod koniec okresu Kangxi barwę różową zaczęto używać do malowania płatków kwiatów na porcelanie. Dekoracja ta stała się tak popularna w Europie, że w okresie rokoko nagminnie sprowadzano porcelanę tego typu na nasz kontynent. 

Niestety nie da się powiedzieć zupełnie nic o famille jaune i famille noire. W obu przypadkach nie mamy żadnych zachowanych oryginalnych naczyń. Pozostały tylko XX-wieczne podróbki naśladujące ceramikę z czasów cesarza Kangxi. 

7/7

Obraz 7 z 7

Autor: deror_avi | Źródło: Wikimedia Commons

Na tym niestety muszę zakończyć dzisiejszy wpis. Mam jednak nadzieję, że galeria zdjęć, którą przygotowałam nadrobi niewielką objętość materiału. Zapraszam do komentowania i czytania innych moich wpisów!

Agnieszka Gach 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *