Japońska architektura – okres Nara (645-793)

Źrodło: inu-photo via Foter.com / CC BY-ND

Witajcie! Wiem, że obiecałam częstsze wpisy, ale ten majowy weekend (a raczej jego początek) były tak ładne, że nie chciało mi się nic robić. Ale nie bójcie się, bo oto nadchodzi kolejny post! Rozpoczęłam niedawno cykl poświęcony architekturze Japonii. Dziś czas na kolejny okres – Nara!

Wpis ten zacznę od wielkiego ubolewania. Okres Nara (lata 645-793) nie pozostawił bowiem po sobie zbyt wielu zabytków, zwłaszcza jeśli chodzi o architekturę. Przeniesiono bowiem stolicę do Fujiwary, a po kilku latach do Heijokyo, na którym potem wzrosło dzisiejsze miasto Nara. Trudno więc mówić o jakichkolwiek pracach archeologicznych. 🙁

W tym poście chciałabym nie tyle przedstawić głęboką charakterystykę architektury tego okresu (nie jestem aż tak wielkim znawcą 0 Jeszcze 😛 ). Proponuję jednak omówić krótko dwie najważniejsze cechy budownictwa z okresu Nara.

Pierwszą i główną cechą tejże architektury jest nawiązywanie do chińskich budowli z czasów dynastii Tang (618-907). Chodziło tutaj o formę budowli i jej ogólny wygląd. Budowle z okresu Nara można jednak łatwo odróżnić. W tym okresie wszystkie wznoszone były bowiem z drewna, w przeciwieństwie do architektury chińskiej, gdzie zaczęto już wtedy mieszać drewno z cegłą.

Świątynia Todai-ji

Obraz 1 z 3

Źródło: Mal B via Foter.com / CC BY-ND

Okres Nara warto zapamiętać także ze specyficznego typu konstrukcji, zwanego azekura-zukuri. Budowle w tym stylu przypominają wielkie domy z drewnianych bali, z tym że kłody te mają trójkątny przekrój. Dzięki takiemu kształtowi budowle w stylu azekura-zukuri mają gładkie ściany wewnętrzne, natomiast zewnętrzne lico przybiera formę faset (Trudno mi wyjaśnić dokładnie o co chodzi z fasetą. Powiedzmy że zewnętrzne lico przypomina harmonijkę. Jak w japońskich lampionach 😀 ).

Shoso-in

Przykład w Shoso-in Źródło: wyzik via Foter.com / CC BY

To tyle na dzisiaj. Choć jest to jeden z moich najkrótszych wpisów, myślę, że zawarłam w nim wszystko, co trzeba. Jeśli jednak macie jakieś pytania, śmiało je zadawajcie! Czekam na komentarze. 😀

Agnieszka Gach


Źródła:

  • The Dictionary of Art,
  • Tadeusz Barucki, Architektura Japonii, 1998

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *