Gongbi – precyzja i kolor

Źródło: Wikimedia Commons

Witajcie! Zauważyłam, że ostatnio dużo pisze o rzemiośle artystycznym, a mało o malarstwie. Pomyślałam więc, że czas na odświeżenie cyklu poświęconego chińskiemu malarstwu. I tak dzisiaj chciałabym poświecić mój wpis malowidłom wykonanym w specyficznej technice gongbi. Zapraszam!

Gongbi jest jedną z dwóch głównych technik stosowanych w tradycyjnym malarstwie chińskim. Jej nazwa pochodzi od gong jin, co oznacza tyle co „porządek”. I właśnie ten porządek oraz niezwykłą staranność widać na malowidłach wykonanych techniką gongbi. Najczęściej przedstawiają one sceny narracyjne lub pojedyncze przedstawienia figuralne, które charakteryzują się mnogością kolorów.

Zanim przystępuje się do malowania, należy wykonać szkic. Artyści gongbi używali do tego głównie papieru ryżowego. Tworzono także na specjalnym papierze zwanym Yuan, który ze względu na swoja miękkość jest idealny zarówno do kaligrafii, jak i do malowania.

Podstawowym narzędziem w gongbi są szczotki. Jest naprawdę wiele ich rodzajów, a każda służy do wykonania konkretnego elementu obrazu. Możemy wyróżnić cztery szczotki służące do konturowania. Są to:

  • Hong Mao, którą wykonuje się długie pociągnięcia, głównie w celu wykonania krajobrazu,
  • Yi Wen, która służy do malowania długich, cienkich linii, np.: fałdy ubrań.
  • Ye Jing służą do malowania kwiatów,
  • Xie Zhua jest zaś stosowana do malowania drobnych elementów takich jak ważki (bardzo popularny element na obrazach),

Gdy już zarysujemy kontury na obrazie, należałoby przejść do wypełnienia ich kolorem. W tym przypadku technika gongbi wykorzystuje trzy różne szczotki, zależnie od wielkości wypełnianego pola na obrazie:

  • Da Bai Yun (duży biały obłok),
  • Zhong Bai Yun (średnia biała chmura),
  • Xiao Bai Yun (mały biały obłok).

Tworzenie malowideł wyżej wymienionymi narzędziami dobrze ilustruje znaleziony przeze mnie filmik [j. angielski]:

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner

I więcej przykładów z książki poświęconej tej technice [niestety nie dotarłam do zdjęć dzieł wykonanych w tej technice :(]

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner

Na koniec chciałaby wymienić najważniejszych artystów tworzących w technice gongbi. Tylko po nazwiskach, ponieważ planuję poświęcić im więcej miejsca w innych wpisach. Tak czy inaczej warto zapamiętać takie nazwiska jak: Yan Liben (ok. 600-673), Zhang Xuan (713-755), Zhou Fang (ok. 730-800), Gu Hongzhong (937-975), Cesarz Huizong of Song (1082-1135), Tang Yin (1470-1524), Qiu Ying (1494-1552) i Chen Hongshou (1598-1652).

To tyle na dzisiaj. Mam nadzieje, że choć trochę zainteresowaliście się gongbi. Komentujcie!

Agnieszka Gach

2 thoughts on “Gongbi – precyzja i kolor

  1. Dzień dobry,
    Studiuję malarstwo na Wydziale Sztuki UP w Krakowie i chciałabym napisać pracę magisterską na temat malarstwa chińskiego gongbi. Niestety trudno mi znaleźć jakieś interesujące książki i publikacje w języku polskim. Czy mogłaby Pani coś mi polecić o tej tematyce? Gdzie mogę szukać informacji? Bardzo potrzebuję pomocy.
    Pozdrawiam serdecznie,
    Kinga Krzyś

    • Oj, z polskimi publikacjami będzie problem. Napisz na mój mail kontaktowy, prześlę ci wszystkie materiały, które zdobyłam o gongbi 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *